يحدث فى مصر.. شركة تفصل موظفة "علشان مبتحطش ميك آب" (صورة)

نشرت روان محمد عبد الحميد موظفة بشركة "مكانك"، قصة فصلها من عملها بالشركة على تدوينة لها على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، ولاقى ما كتبته تفاعل مستخدمى موقع التواصل الاجتماعى بشكل كبير.

موظفة

وقالت روان: " من كام يوم جت الشغل اللي انا فيه بشركة "مكانك" مدير جديدة لـ " HR"أسمها سالي فتحي، وانا شغلى إدارى، وكانت في البداية علاقتي بيها عادية خفيفة جداً الى أن طلبت انها تقعد معايا".

أضافت فى خلال أول جلسة معايا قالت هو انتي ما بتحطيش Makeup خالص؟، قولت لها مش شئ أساسي أني أنزل حاطة كل يوم انا ومزاجي يعني، ردًا المديرة قائلة، طيب بصي أنا عايزاكي تاخدي بالك من نفسك أكتر من كدا شوية، يعني حاولي ماتنزليش غير وانتي حاطة Makeup، انتي بتلبسي حلو وكل حاجة بس حاولي تاخدي بالك من لبسك برضه أكتر من كدا يعني في أيام بحسك بتيجي لابسة عادي أوي، مش لازم حتى تحطي "Manicure" ياستي بس ركزي في اللي قولتلك عليه وأهو يمكن تطلعيلك بعريس ولا حاجة.

أكملت الفتاة، تاني يوم حاولت أعمل اللي قالت عليه المديرة عشان أكبر دماغي وأعدي الموضوع خصوصاً أنها كانت بتحاول تتكلم بطريقة "Friendly" وبعد كدا خدت أجازة ونزلت النهاردًا ونسيت أحط "Makeup" لاني مش متعودة أحط اصلاً عالطول وروحت الشركة وشفتها فقررت برضه تتكلم تاني معايا بس المرة دي كانت الطريقة مختلفة تماماً، وقالت لى: "أخبار الإجازة أيه، قولت لها، تمام الحمد لله قضيتها في الكورس، ردت قائلة، على فكرة مش هينفع خالص تجيلي بالمنظر دا تاني "مع تشويحة يالأيد" وانا حذرتك قبل كدا، رديت قولت منظر أيه، ردت منظرك ده، قولت ماله منظرى، قالت المديرة، قولتلك قبل كدا لازم تحطي "Makeup" وتيجي لابسة كويس، قولت لها، بس انا مابحبش أحط "Makeup"، قالت مفيش حاجة اسمها كدا، قولت لها، بس انا منظري مش وحش، ردًا قائلة بقولهالك تاني لبسك وشكلك ماتجيش بيهم كدا تاني، قولت، بس دي شخصيتي انا مش دايماً بحط "Makeup"، قالت، أنتي بتردي كتير، قولت لها، لأ انا بناقشك وبوضحلك وجهة نظري، ردت، عامة في خصومات ع اللي بقوله ده وسبتني ومشيت وأنا بكلمها، قولت لها، على فكرة ماينفعش تمشي وتسيبني وانا لسة بتكلم معاكي، وتجاهلت كلامى ومشيت وسبتني.

وأكدت الفتاة أن المديرة قعدت معاها مرة أخرى، وقالت لها، أن السلوك العام بتاعك مش محترم واني كلي على بعضي كدا مش عاجباها ودي قواعد الشركة وماتعدليش عليا واللي اقوله يتقال عليه حاضر، قولتلها أن أسلوبها هي اللي مكنش كويس معايا قامت قايلالي أوك "روان لمي حاجتك وأمشي".

واختتمت الفتاة كلامها أن النموذج اللي انا شفته دا خلاني أحمد ربنا مليون مرة على نعمة العقل والمخ اللي واضح أنهم مش موجودين عند ناس كتير لآن ببساطة أولاً الواحد لازم يوصل أي تعليق بشئ فيه احترام مش إهانة زي الإهانة اللي حصلت معايا، وخلاني ماستغربش أبداً احنا ليه أصبحنا أقل نمواً من الدول النامية واننا هنفضل طول حياتنا بالمنظر دا طول ما أحنا بنحكم على بعض أو بنمشي سوق العمل في مصر بالكحل والروچاچو والإيلينر، وخلاني ماستغربش احنا ليه بيتقال علينا متخلفين فكرياً، وخلاني للحظة أحمد ربنا على نعمة أني مابشتغلش وسط المجتمع العقيم اللي بقابله في مجال العمل في مصر.





الاكثر مشاهده

"لمار" تصدر منتجاتها الى 28 دولة

شركة » كود للتطوير» تطرح «North Code» أول مشروعاتها في الساحل الشمالى باستثمارات 2 مليار جنيه

الرئيس السيسى يهنئ نادى الزمالك على كأس الكونفدرالية.. ويؤكد: أداء مميز وجهود رائعة

رئيس وزراء اليونان يستقبل الأمين العام لرابطة العالم الإسلامي محمد العيسى

جامعة "مالايا" تمنح د.العيسى درجة الدكتوراه الفخرية في العلوم السياسية

الأمين العام لرابطة العالم الإسلامي يدشّن "مجلس علماء آسْيان"

;