مواقع التواصل الاجتماعى تعلن الحرب على رئيس" الزمالك" وتدشن حملة "بلوك مرتضى"

"بلوك مرتضى" حملة شعبية جديدة بدأت وظهرت علي مواقع التواصل الاجتماعى وعلي رأسهم موقع فيس بوك، والذى دشن رواده هاشتاج يحمل نفس الاسم لمنع ظهور مرتضى منصور رئيس نادى الزمالك على الإنترنت وإغلاق قناته علي موقع يوتيوب.

ودعا رواد مواقع التواصل للمشاركة في الحملة قائلين " شاركوا في حملة مقاطعة مرتضى منصور والمطالبة بمنع ظهوره على الإنترنت وإغلاق قناته على يوتيوب زى ما هو ممنوع من الظهور إعلاميًا".

ومن جانبه شارك ساهر عطية في الهاشتاج الحملة قائلاً "كفاية بقى قلة ادب و شتيمة في الناس عمال على بطال، كفاية بقى فضايح.. اللي تقول له انت غلطان يقول لك انت اصلك و فصلك..كفاية بقى اسفاف... الرأي العام خايف منه"، وآخر قال"بلوك مرتضى عشان احنا اللي بنعمل بإيدينا الناس المجانين والحمقى والشتامين وبنشهرهم، عشان لولا إننا اهتمينا بيه وعملناله قيمة مكنش حد عبره، مرتضى رمز لانحدار الأخلاق والذوق في كل حاجة .. الرياضة والسياسة والخوض في الاعراض وتوريث ابنه السياسة والرياضة برضه".

ومن جانبهم زادت تغريدات النشطاء عبر الهاشتاج فقال أحدهم "إحنا 90 مليون.. لو كل واحد صبح على مصر الصبح وعمل ?‏بلوك مرتضى? مش حنسمع حد بيسب للناس الدين فالتليفزيون تاني".

وطالب النشطاء عبر فيس بوك بالدخول لحساب مرتضى منصور على موقع يوتيوب، وعمل ريبورت على قناته الرسمية قائلين "اعمل ريبورت لحساب مرتضى منصور على يوتيوب .. على قناته الرسمية .. واكتب إنه بيحرض على العنف والفتن.. وهو مش هيبقى موجود حتى أون لاين لأنه ممنوع يظهر في التلفزيون".

ولاقت الحملة رواجاً كبيراً عبر مواقع التواصل الاجتماعى علي اختلافها، كما ظهر هاشتاج يحمل اسم "بلوك مرتضى" علي موقع التدوين المصغر تويتر، للمطالبة بمقاطعة مرتضى منصور الكترونياً.

بالصور..ميدو: مرتضى منصور يقود مشروع التوريث فى الزمالك وبقوله "مش هيحصل"














الاكثر مشاهده

"لمار" تصدر منتجاتها الى 28 دولة

شركة » كود للتطوير» تطرح «North Code» أول مشروعاتها في الساحل الشمالى باستثمارات 2 مليار جنيه

الرئيس السيسى يهنئ نادى الزمالك على كأس الكونفدرالية.. ويؤكد: أداء مميز وجهود رائعة

رئيس وزراء اليونان يستقبل الأمين العام لرابطة العالم الإسلامي محمد العيسى

جامعة "مالايا" تمنح د.العيسى درجة الدكتوراه الفخرية في العلوم السياسية

الأمين العام لرابطة العالم الإسلامي يدشّن "مجلس علماء آسْيان"

;